Aller au contenu principal

Colloque

Language and Face development in typical and atypical populations

Colloque Le 12 janvier 2024

Saint-Martin-d'Hères - Domaine universitaire

L'équipe du Babylab de Grenoble (LPNC) a le grand plaisir de vous inviter à participer à une conférence sur le développement de la communication (langage et visages) chez l’enfant, le vendredi 12 janvier 2024 de 9h à 12h30 (sur le campus Grenoblois et sur zoom). Cette conférence réunit cinq chercheurs et chercheuses de renommée internationale, qui présenteront leurs travaux sur des sujets liés au développement du langage chez le nourrisson, à la perception des visages et au développement multisensoriel.

 

Programme :

8h50. Accueil par Olivier Pascalis & Mathilde Fort, LPNC, équipe Babylab, LPNC, Université Grenoble Alpes

9h. Présentation plénière par David Lewkowicz, Yale University: The Developmental Challenge of the Multisensory Cocktail Party Problem 

10h. Présentation orale par Sharon Peperkamp, Ecole Normale Supérieure, Paris Sciences Lettres University: Phonetic and phonological factors in infants' consonant perception 

10h30. Pause Café

11h. Présentation orale par Laura Bosch, Barcelona University: Vocabulary measures and fast mapping skills in children after cochlear  implantation 

11h30. Présentation orale par Ferran Pons, Barcelona University: Can bilingual exposure enhance other-race face recognition in infants? 

12h. Présentation orale par Jean-Yves Baudouin, Lyon 2 University: The smell of faces

12h30. Déjeuner (buffet) gratuit, avec des options végétariennes (Merci de vous enregistrer ici si vous souhaitez participer au buffet)

 

Cette conférence est gratuite et ouverte à toutes et tous. Un temps de discussion informelle est prévu à la fin de chaque intervention.

 

 

 

 

 

metaED A workshop on metacognition and education

Colloque Le 16 janvier 2024

Saint-Martin-d'Hères - Domaine universitaire

Complément lieu

Maison des Sciences de l’Homme | Université Grenoble Alpes (map)

Abstract

The importance of metacognition for learning, in and out of the classroom, is undeniable and has been demonstrated across a wide range of domains and methods. Relying on both early-emerging core capacities and late-emerging, acquired and culturally situated components, metacognition encompasses many processes and skills: it enables learners to adjust their learning strategies, request help when uncertain, monitor the quality of their memories, or correct themselves. Tremendous progress has been made in recent years to identify the mechanisms underlying metacognitive processes, and to characterize how they foster learning. However, designing and implementing active pedagogies that allow pupils to exert and improve their metacognitive skills to learn better in the classroom remains challenging, in particular when it comes to designing solutions that can reduce inequalities. In this workshop, we aim to bring together both lab-based evidence and field-grounded research in an informal setting to discuss new avenues of research into the role of metacognition in education.

 

Registration is free but mandatoryClick here to register

 

Preliminary Program

9:00am Coffee and welcome
9:30am Louise Goupil & Nathan Faivre (LPNC, Grenoble)
9:45am Carrie Clark & Joe Dauer (University of Nebraska, Lincoln) 
10:45am Elisa Filevich (Hector Research Institute, Tübingen)
11:30 Marion Rouault (Brain Institute, Paris)
2pm Chris Moulin (LPNC, Grenoble)
2:45pm Elien Bellon (Katholieke Universiteit, Leuven)
3:30pm Marion Leclercq & Jérôme Clerc (LPNC, Grenoble)

4:15pm Pascal Bressoux (LaRAC, Grenoble)
5pm Joëlle Proust (Institut Jean Nicod, Paris)

 

Contact

louise.goupilatuniv-grenoble-alpes.fr (louise[dot]goupil[at]univ-grenoble-alpes[dot]fr)
nathan.faivreatuniv-grenoble-alpes.fr (nathan[dot]faivre[at]univ-grenoble-alpes[dot]fr)

CerCoG-Cast

Colloque Le 1 septembre 2023

Participation d'Audrey Kist au Podcast CerCoG : Rôle du noyau sous-thalamique dans la décision et la confiance, chez les patients atteints de trouble obsessionnel compulsif soignés par stimulation cérébrale profonde. 

 

S'abonner à Colloque