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Marie-Line Bosse

Marie-Line Bosse


Professor of Psychology
Head of Master 2 "Neuropsychologie de l'enfant"


Bureau E102

Laboratoire de Psychologie et Neurocognition
CNRS UMR 5105
Université Grenoble Alpes
UFR SHS - Bâtiment MICHEL DUBOIS(ex BSHM)
CS 40700 38058 GRENOBLE Cedex 9
France



Tél. : 04.76.82.56.73

marie-line.bosse@univ-grenoble-alpes.fr

My CV online : http://cv.archives-ouvertes.fr/marie-line-bosse

My ORCID : 0000-0002-9864-380X

Research interests

  • Reading acquisition
  • Spelling and orthographic acquisition
  • Developmental dyslexia and dysgraphia
  • Visual attention span
  • Copy
  • Early literacy acquisition
  • Education and effective teaching

I study the cognitive mechanisms of the acquisition of a written language. My work aims to :

  • enhance the comprehension of reading and spelling acquisition mechanisms and of specific learning disabilities
  • improve efficiency of the educational methods in this field.

To reach these goals, I essentially use experimental, training and longitudinal studies on children with and without specific learning acquisition impairments.

Collaborators

My main research collaborators : Sylviane Valdois, Maryse Bianco, Gérard Bailly, Emilie Gerbier, Aline Frey, Daniel Zagar, Marie-France Morin, Denis Alamargot.

I currently develop a partnership with Editions Hatier, for my researches on educational tools for first graders. With Maryse Bianco and Editions Hatier, we obtained a CIFRE PhD Scholarship funding (2019-2021, Cynthia Boggio PhD).

I am a member of CREALEC

Publications (since 2002)

Articles

Godde, E., Bosse, M-L. & Bailly, G., (2019). A review of reading prosody acquisition and development. Reading & Writing. DOI : 10.1007/s11145-019-09968-1.

Bosse, M-L., Boggio, C., & Pobel-Burtin, C. (2019). Enseigner le code alphabétique au CP : quelles données scientifiques pour quelles recommandations pédagogiques ? A.N.A.E., 160, 415-421.

Frey, A., & Bosse, M-L. (2018). Perceptual span, visual span, and visual attention span : Three potential ways to quantify limits on visual processing during reading. Visual Cognition. DOI : 10.1080/13506285.2018.1472163.

Lebrun, I., Bosse, M-L., & Valdois, S. (2018). Améliorer l’orthographe chez les élèves de 10 à 13 ans : entrainement par dictées guidées. Nouveaux Cahiers de la Recherche en Education (NCRE), 19(3), 55-71. Doi : 10.7202/1045177ar.

Gerbier, E., Bailly, G., & Bosse, M-L. (2017). Audio-visual synchronization in reading while listening to texts : Effects on visual behavior and verbal learning. Computer Speech and Language, 47, 74-92. https://doi.org/10.1016/j.csl.2017.07.003

Bosse, M-L., & Zagar, D. (2016). La conscience phonémique en maternelle : Etat des connaissances et Proposition d’évolution des pratiques pédagogiques actuelles. A.N.A.E. (Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant), 139 (27), 573-582.

Bara, F., Morin, M-F., Alamargot, D., & Bosse, M-L. (2016). Learning different allographs through handwriting : the impact on letter knowledge and reading acquisition. Learning and Individual Differences, 45, 88-94.

Bosse, M-L. (2015). Learning to read and spell : how children acquire word orthographic knowledge. Child Development Perspectives, 9(4), 222-226.

Sargiani, R., Maluf, M. R., & Bosse, M-L. (2015). O papel da amplitude visuoatencional e da consciência fonêmica na aprendizagem da leitura (The role of visual attention span and phonemic awareness in learning to read). Psicologia : Reflexão e Crítica, 28 (3), 593-602.

Bosse M-L., Chaves, N., Largy, P., & Valdois S. (2015). Orthographic learning during reading : the role of whole-word visual processing. Journal of Research in Reading, 38, 141-158.

Bosse M-L., Chaves, N., & Valdois, S. (2014). Lexical orthographic acquisition : Is handwriting better than spelling aloud ? Frontiers in Psychology. 5:56. doi : 10.3389/fpsyg.2014.00056

Bosse, M-L., Kandel, S., Prado, C., & Valdois S. (2014). Does visual attention span to eye movements during reading and copying ? International Journal of Behavior Development. Vol 38(1) 81–85.

Totereau, C., Brissaud, C., Reilhac, C., & Bosse, M-L. (2013). L’orthographe grammaticale au collège : une approche sociodifférenciée. A.N.A.E. (Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant)

Tainturier, M.J., Bosse, M.L., Roberts, D.J., Valdois, S., & Rapp, B. (2013). Lexical neighborhood effects in pseudo-word spelling. Frontiers in Psychology. 4:862. doi : 10.3389/fpsyg.2013.00862

Chaves, N., Combes, C., Largy, P., & Bosse, M-L. (2012). La mémorisation de l’orthographe des mots lus en CM2 : Effet du traitement visuel simultané. L’Année Psychologique, 112, 175-196.

Chaves, N., Totereau, C., & Bosse, M-L. (2012). Acquérir l’orthographe lexicale : quand savoir lire ne suffit pas. A.N.A.E. (Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant), 118, 271-279.

Chaves, N., Bosse, M-L., & Largy, P. (2010). Le traitement visuel est-il impliqué dans l’acquisition de l’orthographe lexicale ? ANAE, Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant, 107-108, 133-141.

Bosse M-L., & Valdois S. (2009). Influence of the visual attention span on child reading performance : A cross-sectional study. Journal of Research in Reading, 32 (2), 230-253. (pdf)

Bosse M-L., Tainturier M-J., & Valdois S. (2007). Developmental dyslexia : the visual attention span hypothesis. Cognition, 104(2), 198-230. (pdf)

Bosse M-L., Commandeur, P., & Limbert, L. (2007). La mémorisation de l’orthographe d’un mot lu en fonction du traitement visuel pendant la lecture. Psychologie & Education, 1, 47-58. (pdf)

Bosse M-L. (2005). De la relation entre acquisition de l’orthographe lexicale et traitement visuo-attentionnel chez l’enfant. Rééducation orthophonique, 222, 9-30. (pdf)

Valdois S., Bosse M-L., & Tainturier M-J. (2004). The cognitive deficits responsible for developmental dyslexia : Review of evidence for a visual attentional deficit hypothesis. Dyslexia 10, 339-363.

Bosse M-L. & Valdois S. (2003). Patterns of developmental dyslexia according to a multi-trace memory model of reading. Current Psychology Letters, Special Issue on Language Disorders and Reading Acquisition, 10(1). http://cpl.revues.org/document92.html

Bosse M-L., Valdois S., & Tainturier M-J. (2003). Analogy without priming in early spelling development. Reading and Writing : An Interdisciplinary Journal, 16(7), 693-716. (pdf)

Valdois S., Bosse M-L., Ans B., Carbonnel S., Zorman M., David D., & Pellat J. (2003). Phonological and visual processing deficits can dissociate in developmental dyslexia : evidence from two case studies. Reading and Writing : An Interdisciplinary Journal, 16(6), 541-572. (pdf)

Chapters

Bosse M-L., Valdois, S., & Dompnier, B. (2009). Acquisition du langage écrit et empan visuo-attentionnel : une étude longitudinale. In N. Marec-Breton, A-S. Besse, F. de la Haye, N. Bonneton-Botté, & E. Bonjour (Eds), L’apprentissage de la langue écrite : approche cognitive, Rennes, PUR.

Bosse M-L. & Pacton, S. (2006). Comment l’enfant produit-il l’orthographe des mots ? In P. Dessus & E. Gentaz (Eds), Apprendre et enseigner à l’école, Paris, Dunod. (pdf)

Bosse M-L. (2004). Activités et adaptations pédagogiques pour la prévention et la prise en compte de la dyslexie à l’école. In S. Valdois, P. Colé, & D. David (Eds), Apprentissage de la lecture et dyslexies développementales : de la théorie à la pratique. Marseille, Solal, 233-258. (pdf)

Scientific popularization

Bosse, M-L. (2019, january 8th). Dictée guidée : un nouveau moyen de progresser en orthographe. The conversation. https://theconversation.com/dictee-guidee-un-nouveau-moyen-de-progresser-en-orthographe-107035

This article has be re-edited (2019, january 14th) in La libre Belgique, under the heading "La dictée guidée, une piste d’apprentissage".

I am co-author of COREVA, un tool for the training of visual attention span abilities, ORTHO-Editions
http://www.orthoedition.com/evaluations/evadys-coreva-831.html

I am engaged in the development of better teaching practices for the dyslexic children in French schools. Below, two examples of my publications on this subject, on-line.

Que peut faire un enseignant avec un enfant dyslexique au cycle 3 ?
http://www.cndp.fr/bienlire/02-atelier/fiche.asp?theme=1140&id=1114

Dyslexie à l’école et au collège
http://sylviecastaing.chez.com/dysbosse.pdf

Talks (since 2002)

Godde, E., Bailly, G., & Bosse, M-L. (2019). Reading Prosody Development : Automatic Assessment for a Longitudinal Study. Slate 2019, 20-21 sept, Graz (Austrich).

Godde, E., Bailly, G., & Bosse, M-L. (2019). Beyond fluency, the relationship between reading prosody and reading comprehension from 2nd to 7th grade in French speaking children. 26th annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Toronto (CA), July 17-20.

Godde, E., Bailly, G., Escudero, D., Bosse, M-L., Gillet-Perret, E. (2017). Evaluation of Reading Performance of Primary School Children : Objective Measurements vs. Subjective Ratings. 6th International Workshop on Child Computer Interaction (WOCCI), Glasgow (UK), November 13.

Godde, E., Bailly, G., Escudero, D., Bosse, M-L., Bianco, M., & Vilain, C. (2017). Improving fluency of young readers : introducing a Karaoke to learn how to breath during a Reading-while-Listening task. 7th ISCA Workshop on Speech and Language Technology in Education (SLaTE 2017), Aug 2017, Stockholm, Sweden. SLaTE 2017 Proceedings, pp.CXXXV-CXXXIX, 〈http://www.slate2017.org/〉.

Valdois, S., Reilhac, C., & Bosse, M-L. (2016). Prevalence of phonological, RAN and VA span deficits in 6th grade poor readers. 16th annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Porto, July 13-16.

Bosse, M-L., Roulin, J-L., & Valdois, S. (2016). Visual attention span at kindergarten predicts reading speed at grade 1. 10th BDA International Conference, Oxford, UK, March 10-12.

Gerbier, E., Bailly, G., & Bosse, M-L. (2015). Using karaoke to enhance reading while listening : impact on word memorization and eye movements. Speech and Language Technology for Education (SLaTE), Sep 2015, Leipzig, Germany. SLaTE 2015 Proceedings, pp.59-64. 〈hal-01192870〉

Bosse, M-L. (2014). First written word processing in kindergarten : evaluation of the educational practice of “offered words”. Conference : Initial Reading : “I read and become a reader”, Prague, 24-25th September.

Chaves, N. & Bosse, M-L. (2014). The lexical orthographic knowledge acquisition for the reading : the role of visual simultaneous processing. Conference : Initial Reading : “I read and become a reader”, Prague, 24-25th September.

Sargiani, R., Maluf, M. R., & Bosse, M-L. (2014). Visual attention span, phonemic awareness and reading performance : evidence from Brazilian children. International Conference of Applied Psychology ICAP, Paris, 8-13th july.

Bosse, M-L., Reilhac, C., & Valdois, S. (2014). Heterogeneous cognitive profiles of 6th grade poor readers. International Conference of Applied Psychology ICAP, Paris, 8-13th july.

Chaves, N., & Bosse M-L. (2013). Implication of whole-word processing in orthographic learning. 6th International Cognitive Load Theory Conference, Toulouse, 26-28 juin.

Chaves, N., & Bosse, M-L. (2013). Le traitement visuel simultané est-il impliqué dans l’apprentissage de l’orthographe lexicale à tous les niveaux scolaires ? Sixième Colloque international du RIPSYDEVE « Actualités de la Psychologie du Développement et de l’Education ». Toulouse, 30-31 mai.

Valdois, S., & Bosse, M-L. (2012). Visual motor & attention aspects of dyslexia. European Conference on Visual Perception. Alghero, (Italy), 2-6 Septembre.

Chaves, N. & Bosse, M-L. (2012). Du décodage à l’expertise, que savons-nous ? Colloque " Les troubles du langage écrit : de l’enfance à l’âge adulte ". Toulouse, 16-17 mars.

Bosse, M-L. (2012). Les facteurs cognitifs impliqués dans l’acquisition de l’orthographe lexicale. 3ème journée scientifique CERTA-Résodys, Marseille, 25 mai.

Bosse, M-L. (2011). L’acquisition des connaissances orthographiques lexicales. Colloque " L’apprentissage de la lecture : convergences, innovations et perspectives ", Gennevilliers, 15-16 décembre.

Bosse, M-L., Chaves, N., Largy, P., & Guinet, E. (2011). Orthographic learning during reading : The role of whole-word visual processing. Colloque ESCOP, San Sebastian, 29 septembre - 2 octobre.

Chaves, N., Bosse, M-L., & Largy, P. (2011). Le traitement visuel simultané est-il un facteur cognitif impliqué dans l’apprentissage de l’orthographe lexicale chez l’adulte ? Congrès national de la SFP, Metz, 6-9 septembre.

Bosse, M-L., & Bernardin, J. (2010). Les difficultés d’apprentissage de la lecture sous le double éclairage de la sociologie et de la psychologie. Journée d’études : Regards croisés sur l’apprentissage de la lecture, Cergy-Pontoise, 2 juin.

Bosse, M-L. (2010). Approche cognitive de l’apprentissage de l’orthographe lexicale. 1ère rencontre du Pôle Grenoble Cognition, Grenoble, 1er juin. (ppt)

Chaves, N., Bosse M-L., & Largy, P. (2010). L’acquisition des connaissances orthographiques lexicales pendant la lecture : le traitement visuel serait-il impliqué ? All European Dyslexia Conference, Brugges (BE), 23-26th April. (pdf)

Chaves, N., Bosse M-L., & Largy, P. (2009). L’acquisition des connaissances orthographiques lexicales : rôle du traitement visuel " mot entier ". Colloque N.E.F. Neurosciences Education Francophonie, Lyon, 24-26 mars.

Bosse M-L., & Chaves, N. (2008). Acquisition des connaissances lexicales orthographiques : le rôle d’un traitement visuo-attentionnel global. Colloque Approches cognitive et développementale de l’apprentissage de la lecture, Angers, 27-28 novembre. (pdf)

Valdois S. & Bosse M-L. (2008). The cognitive bases of learning to read and spell : A longitudinal study. 15th annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Asheville (USA), 12-14th July.

Bosse M-L., & Valdois S. (2008). Orthographic acquisition depends on early visual attention span : a longitudinal study. . 7th BDA International Conference, Harrogate (UK), 27-29th March. (pdf)

Bosse M-L., & Pacton, S. (2007). Apprentissage implicite et orthographe. Conférence Apprentissages et enseignement, IUFM de Grenoble, 31 janvier. (pdf)

Bosse M-L., Valdois S., & Dompnier, B. (2006). Acquisition de l’orthographe lexicale et empan visuo-attentionnel : une étude longitudinale. Colloque international Approche Cognitive de l’Apprentissage de la Langue Ecrite, Rennes, 19-20 Octobre. (pdf)

Bosse M-L., & Valdois S. (2006). Reading acquisition and the visual attention span : a longitudinal study. 13th annual meeting of the SSSR, Vancouver, 6-8th July. (pdf)

Bosse M-L., Valdois S., & Tainturier M-J. (2004). Cognitive deficits related to developmental dyslexia : a French and English group study. 6th BDA Conference, Warwich (UK), 27-30 March.

Bosse M-L., Valdois S., & Tainturier M-J. (2003). Phonological and visual attentional disorders in French and English dyslexic children. Dyslexia Conference, Bangor (UK), 24-27th July.

Bosse M-L., & Valdois S. (2002). Traitements phonologiques et visuels chez l’enfant dyslexique : une étude de groupe. Journée d’hiver de SNLF, Paris, 6 Décembre.

Bosse M-L. (2002). Dyslexie : principes de la prise en compte à l’école et au collège. Université d’automne "les enfants dyslexiques à l’école", Allevard, 28-31 Octobre.

Posters :

Godde, E., Bailly, G., & Bosse, M-L. (2019). Reading prosody development : pausing and breathing while reading. 26th annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Toronto (CA), July 17-20.

Hanner, C., Bosse, M-L., Lima, L., Bianco, M. & Bressoux, P. (2019). Are lexical and sublexical orthographic knowledge two sides of the same coin ? 26th annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Toronto (CA), July 17-20.

Godde, E., Bailly, G., & Bosse, M-L. (2019). Un karaoké pour entrainer la prosodie en lecture. Conférence Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain (EIAH), Paris, 4-7 juin.

Hanner, C., Bosse, M-L., Lima, L., Bianco, M. & Bressoux, P. (2018). Predictors of orthographic knowledge in grade 3 : beyond decoding skills, what is the part of previous word-specific knowledge and of sensitivity to orthographic constraints ? 25th annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Brighton (UK), July 18-21.

Sabri, H., Bosse, M-L., & Roulin, J-L. (2018). Évaluation du fonctionnement différentiel des items pour les sous tests de l’Indice de Compréhension Verbal du WISC V dans le contexte marocain. 23èmes journées internationales de psychologie différentielle, 4-6 juillet, Luxembourg.

Gerbier, E., Bailly, G., & Bosse, M-L. (2015). The effect of audio-visual synchronization in reading while listening to texts : An eye-tracking study. 19th Meetings of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), 17-20th September.

Chaves, N., & Bosse, M-L. (2014). Lexical orthographic knowledge acquisition in adults : the simultaneous visual processing impact. Colloque APPREC, Strasbourg, 3-5 décembre.

Bosse, M-L., & Chaves, N. (2013). The role of handwriting on orthographic acquisition. 4th All-European Dyslexia Conference (EDA), Växjö (Sweden), 20-22th September.

Bosse, M-L., & Chaves, N. (2013). The role of handwriting and of spelling aloud on orthographic acquisition. 18th Meetings of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), Budapest (Hungary), 29 August - 1 September.

Bosse, M-L., Alloix, J., & Chaves, N. (2013). Lexical orthographic acquisition : is handwriting better than spelling aloud ? International Workshop on Reading and Developmental Dyslexia, San Sebastian (Spain), 30-31th may.

Bosse, M-L., Chaves, N., & Valdois, S. (2012). Lexical orthographic self-teaching during reading : effect of simultaneous versus sequential presentation. Montreal (CA), 11-15 july.

Abbes, M. & Bosse, M-L. (2012). L’acquisition de l’orthographe lexicale par la copie : quel est le rôle de la composante grapho-motrice ? Congrès national de la SFP, Montpellier, 3-6 septembre.

Chaves, N., Bosse M-L., & Largy P. (2011). Rôle du traitement visuel dans l’acquisition des connaissances orthographiques lexicales. Colloque " L’apprentissage de la lecture : convergences, innovations et perspectives ", Gennevilliers, 15-16 décembre.

Bosse, M-L, Chaves, N., Largy, P., & Valdois, S. (2009). Lexical orthographic acquisition and whole-word visual processing. Colloque Developmental Dyslexia : Searching the links between Neurocognitive Functions. Roma, 9-10th October. (pdf)

Bosse, M-L. (2007). Acquisition de l’orthographe des mots : impact du traitement visuel. Colloque Lire, Ecrire, Parler à l’école ; Favoriser les apprentissages et prévenir les difficultés, IUFM de Grenoble, 14 Novembre. (pdf)

Bosse M-L. , Limbert, L., & Commandeur-Lacôte, P. (2007). Orthographic learning during self-teaching : the role of simultnaeous visual processing of letters. 14th annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Prague, 12-14th July. (pdf)

Bosse M-L., & Valdois S. (2005). Lecture, phonologie et empan visuo-attentionnel : une étude longitudinale. Congrès national de la SFP, Nancy, 21-23 septembre.

Bosse M-L., & Valdois S. (2004). Reading development is related to both phonological and visual attentional cognitive processes. 6th BDA International Conference, Warwich (UK), 27-30th March.

Valdois S., & Bosse M-L. (2004). Selective visual attentional disorder in developmental dyslexia. The first European Neuropsychology Societies Meeting, Modena, 18-20 April.

Bosse M-L., Marjollet M., & Valdois S. (2003). Lien entre orthographe, métaphonologie et traitement visuo-attentionnel chez l’enfant. Congrès de la SFP, Poitiers, 24-26 septembre.

Bosse M-L., & Valdois S. (2002). Dissociation des processus phonologiques et visuo-attentionnels chez l’enfant dyslexique. Colloque "Développement cognitif et troubles des apprentissages : Evaluer, comprendre, et rééduquer", Strasbourg, 12-13 Décembre.

Bosse M-L., & Valdois S. (2002). Importance des traitements visuo-attentionnels et phonologiques dans la lecture. Troisième journée "Troubles d’apprentissage du langage oral et écrit", Aix en Provence, 15 Novembre.

Main Responsabilities

2016 - now : Head of the Master 2 "Neuropsychologie de l’Enfant"

2013 - 2017 : Team leader of the Language team, LPNC et membre du bureau de direction

2013 - 2014 : Team leader of the Teachers in Psychology of the ESPE, Grenoble.

2008 : President of the organization team of the congress : « Troubles du langage écrit chez l’enfant : de la théorie à la pratique » 14-15 mars, Université Toulouse II le Mirail, 700 people.

Teaching and Students direction

Students in PhD :

oct2018-2021 : Céline Pobel-Burtin. Co-directed with Maryse Bianco, LARAC, UGA. Title : "The adoption of a protocol of response to intervention (RAI) level 2, in first grade French classrooms : what optimal conditions".

oct2018-2021 : Cynthia Boggio. Co-directed with Maryse Bianco, LARAC, UGA. Title : "Evaluation and ergonomy of a new method to teach reading in first grade".

2018-2020 : Hayat Sabri. Co-directed with Jean-Luc Roulin, LPNC, USMB. Title : "Evaluation psychométrique des enfants au Maroc : de l’étude des biais lors de l’usage du WISC V à l’élaboration d’un outil adapté".

2017-2019 : Erika Godde. Co-directed with Gérard Bailly, Gipsa-lab, UGA. Title : "Development and acquisition of prosody in reading aloud".

2017-2019 : Carole Hanner. Co-directed with Pascal Bressoux, LSE, UGA. Title : "Relations between reading and spelling from first to third grade".

2008-2012 : Nathalie Chaves. PhD in developmental Psychology, co-directed with Pierre Largy, Université Toulouse 2 le Mirail. Title : " Rôle du traitement visuel simultané dans l’acquisition des connaissances orthographiques lexicales".

Nathalie Chaves is today lecturer at the Université Paris Est-Créteil (ESPE), and member of the laboratory CHART (Cognitions humaine et artificielle.

Teaching :

2015-now : Professor in cognitive psychology

2006-2015 : Lecturer in cognitive psychology

2002-2006 : temporary teacher in cognitive psychology

Main contents :

  • Reading and spelling acquisition
  • Developmental dyslexia and others specific learning disabilities
  • Developmental Neuropsychology
  • Methodology

Education

2013 HDR (Habilitation à Diriger des Recherches), Doctoral school EDISCE, Université Joseph Fourier Grenoble I. Jury : C. Brissaud, M. Fayol, A. Magnan, M-F. Morin, S. Valdois.

2004 PhD in Cognitive psychology, Mention très honorable avec les félicitations du jury ; Université Grenoble II, Laboratoire Psychologie et Neuro-Cognition. Jury : M. FAYOL, J.-E. GOMBERT, B. RAPP, M.-J. TAINTURIER, S. VALDOIS (directrice)

1999 Master 2 (DEA) in Experimental psychology, mention très bien, Grenoble II

1997 Master 1 (maitrise) in psychology, mention très bien, Grenoble II

1996 Licence of psychology, mention bien, Grenoble II

1986 Teacher Diploma, Ecole Normale, Grenoble

1983 Baccalauréat série D, mention Bien, Grenoble

Grants

2017 ANR France-Québec NUMEC. Resp. D. Alamargot

2015 Université Grenoble-Alpes, projet AGIR-POLE. Titre : la compétence orthographique des collégiens : une étude longitudinale 6ème-3ème, facteurs linguistiques, cognitifs et sociaux. Resp. C. Brissaud

2015 Pôle Grenoble Cognition. Titre : Caractériser les pratiques pédagogiques efficaces pour l’enseignement de la lecture /écriture à l’école primaire. Resp. : M. Bianco

2012 - 2015 ANR programme blanc ORTHOLEARN " Apprentissage de l’orthographe lexicale : rôle de l’empan visuo-attentionnel ". Porteur du projet : S. Valdois, Grenoble II.

2013 POLE GRENOBLE COGNITION "Des sciences cognitives aux démarches pédagogiques : élaboration et évaluation d’une méthode innovante pour l’apprentissage de la lecture en 1ère année d’école élémentaire." Porteurs du projet : Maryse Bianco & Marie-Line Bosse.

2012 FONDS D’INTERVENTION PôLE SHS-UJF " Acquisition de l’orthographe lexicale et grapho-motricité. ". Porteur du projet : Marie-Line Bosse, Grenoble I

2007 - 2010 ANR jeunes chercheurs " L’apprentissage de l’orthographe : de l’analyse des difficultés à l’évaluation de pratiques". Porteur du projet : Sébastien Pacton, Paris V.

2007 - 2010 ANR programme blanc VASRA "Visual attention span and reading acquisition : a causal relationship". Porteur du projet : S. Valdois, Grenoble II

2001 - 2005 ACI Cognitique " Ecole et sciences cognitives ". Apprentissage de la lecture et dyslexies developpementales ". Porteur du projet S. Valdois, Grenoble II.