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Séminaires LPNC

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Séminaires

  • Apprentissage développemental et robots sociaux
    12 septembre 2019 - 13:00 - Amélie Cordier - Hoomano

    Résumé : Depuis quelques années, l’intelligence artificielle connaît des développements spectaculaires donnant lieu à des applications dans de nombreux domaines. Dans cette présentation, nous reviendrons sur les progrès récents de l’intelligence artificielle appliquée à la robotique sociale (robots d’interaction). Après avoir présenté quelques cas d’application réalisés chez Hoomano, nous ferons un état des lieux relatifs aux usages de la robotique sociale puis nous discuterons des enjeux marché, et surtout recherche, pour ce domaine. Dans une deuxième partie, nous entrerons dans les détails d’une approche particulière de l’intelligence artificielle : l’apprentissage développemental. Nous montrerons en quoi cette approche permet de répondre à certains défis que la robotique sociale pose à l’intelligence artificielle.


  • Arithmetic symbols in the brain
    1er octobre 2019 - 13:00 - Jérôme Prado - Centre de Recherche en Neurosciences de Lyon

    Résumé : Humans are unique in their ability to represent abstract mathematical concepts by culturally invented symbols, such as Arabic numerals and arithmetic operators. Because these symbols are arbitrary, learning their meanings constitutes one of the most important challenges faced by children during early math education. Studies have long focused on the mechanisms supporting the acquisition of symbols representing numerical quantities (e.g., Arabic digits). However, very little is known about the way symbols representing arithmetic operations are acquired and processed. In this talk, I will review recent fMRI evidence from my lab showing that arithmetic operators such as ‘+’ are associated with spatial intuitions that contribute to arithmetic skills in adults. I will also describe a cross-sectional fMRI study demonstrating that hippocampal spatial mechanisms scaffold the development of these spatial intuitions in children from 3rd to 10th grade. Finally, I will review behavioral experiments suggesting a role for these spatial intuitions during arithmetic calculation. Theoretical and educational implications of these findings will be discussed.

    Lieu : BSHM-A006


  • Inner speech – what is it good for ?
    17 octobre 2019 - 14:30 - Ben Alderson-Day - Durham University, UK

    Résumé : Inner speech – the act of talking silently in one’s head – is a cognitive phenomenon which is both highly familiar and yet elusive. For many, thinking in words is at the core of who we are, and what we do (or at least, for many philosophers).
    Exploring the role of inner speech in cognition is challenging, however – doing so successfully requires a range of phenomenological, psychological, and neuroscientific methods. In this talk, I will summarise some of the work of the Hearing the Voice project at Durham University, and make the argument that inner speech may be less fundamental to cognition than is often claimed. Specifically, I will suggest that for adults. inner speech is a vividly experienced cognitive habit, varying across individuals, that is just as likely to reflect psychopathology as it is to confer any distinct benefits to cognition.


  • Séminaires LPNC
    5 novembre 2019 - 13:00 - Véronique Boulenger - Laboratoire Dynamique Du Langage, Université de Lyon

    Lieu : BSHM-A006


  • Titre à venir
    12 novembre 2019 - 13:00 - Michelle de Haan - University College London

    Lieu : BSHM-A006


  • Titre à venir
    17 décembre 2019 - 13:00 - Laurence Conty - Laboratoire CHArt, Université Paris-Nanterre

    Lieu : BSHM-A006


  • Construction de la représentation du corps en action au cours du développement typique et atypique
    14 janvier 2020 - 13:00 - Christine Assaiante - Laboratoire de Neurosciences cognitives, Université d'Aix-Marseille

    Résumé : Pour percevoir et agir dans son environnement, les caractéristiques du corps de l’individu ainsi que ses interactions avec son milieu sont représentés dans le cerveau. Cette représentation interne du corps en action est appelée le schéma corporel. Au cours des différentes étapes de la vie, le schéma corporel se construit sur la base du couplage perception-action utilisé dès la naissance par le corps en interaction dans son milieu aussi bien physique que social. Ce couplage précoce perception-action, sous-tendu par le système des neurones miroir, sert de base aux représentations internes du corps en action. Ces représentations sensorimotrices se développent avec l’apprentissage et l’acquisition de nouvelles habiletés motrices au cours de l’ontogénèse et sont constamment réactualisées à partir des différentes informations sensorielles. Au cours de ce séminaire, je présenterai quelques résultats expérimentaux, sur le schéma corporel, les représentations internes et les processus de réactualisation étudiés selon une approche neurosensorielle à partir de protocoles comportementaux et de neuroimagerie chez l’enfant et l’adolescent au développement typique ou atteint de troubles des apprentissages.


  • The sources of subjective experiences of memory : The case of memory vividness in healthy aging
    28 janvier 2020 - 13:00 - Christine Bastin - Université de Liège, Belgique

    Résumé : Recollection allows humans to retrieve specific details about past events (objective recollection) and to have the subjective feeling of re-experiencing these events (subjective recollection). Healthy aging affects episodic memory, but has a differential impact on subjective and objective recollection. Indeed, older adults typically judge their memories as being very vivid or claim high confidence in their memory (i.e., intact subjective recollection). However, they recall fewer episodic details (i.e., diminished objective recollection). Our research aims at understanding the mechanisms behind this dissociation. Using a lab-based and a lifelogging approach, we observed that older adults’ ratings of having vivid memories for past events do not rely as much on the actual number of episodic details they retrieve as in young participants. We conducted some behavioural and neuroimaging (fMRI) studies to examine the possible sources of vividness ratings in healthy aging. This work can inform us about how humans generate the subjective experience of remembering.


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