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Geneviève Meloni

Geneviève Meloni


Equipe Langage

Laboratoire de Psychologie et Neurocognition
CNRS UMR 5105
Université Pierre Mendès-France
Bâtiment Sciences de l'Homme et Mathématiques
CS40700 - 38058 Grenoble Cedex 9 France

genevieve.meloni@univ-grenoble-alpes.fr

PhD SUPERVISED BY RESEARCH GRANTS PUBLICATIONS TEACHING BIO


PhD


My PhD project is about Speech Sound Disorders’ assessment in French. Speech Sound Disorders (SSD) are a delay of speech sounds acquisition. It leads to an inintelligible speech. This project emerged from two observations : first there are no exhaustive normative data on phonological development in French-speaking children, second, there are no standardized tools to evaluate SSD in French-speaking children. The SSD project brings together speech researchers and speech and language pathologists from Canada and France in order to develop a new evaluation tool for pediatric speech sound disorders in these countries.

SUPERVISED BY


  • Hélène Loevenbruck, CR1 CNRS, Université Grenoble Alpes
  • Andrea MacLeod, associate professor, Université de Montréal
  • Anne Vilain, associate professor, Université Grenoble Alpes

RESEARCH INTERESTS


  • Phonological development and phonetic acquisition.
  • Mother tongue acquisition in French-speacking children.
  • Speech sound disorders.
  • Assessment and screening tools for speech and language pathologist.

ONGOING GRANTS


  • ARC 2 - Région Rhône Alpes

PUBLICATIONS


  • Meloni G., Vilain A., Loevenbruck H., Macleod A. (2015). Projet TDSP France-Québec : évaluation et dépistage des troubles du développement des sons de parole. Communication orale présentée au colloque international Atylang, Atypies langagières : mais de quoi parle-t-on vraiment ?, Nov 2015, Paris, France.
  • Meloni G., Vilain A., Loevenbruck H., Macleod A., Maillart. C. (2016). The France-Belgium-Canada Speech Sound Disorders Project, Poster présenté à International Conference of Clinical Phonetics and Linguistics Association, Juin 2016, Halifax, Canada.
  • Meloni G., Loevenbruck H., Vilain, Anne (2017). Evaluation de la perception des sons de parole chez les populations pédiatriques : réflexion sur les épreuves existantes. Poster présenté aux Journées de Phonétiques Cliniques, 29-30 juin 2017, Paris, France.
  • Meloni G., Loevenbruck H., Vilain A., Macleod A. (2017). EULALIES, The France-Québec Speech Sound Disorders project, Poster présenté, IASCL, juillet 2017, Lyon, France.
  • Meloni G., Loevenbruck H., Vilain A., Gillet-Perret, E., Macleod A. (2017). Evaluation des troubles du développement des sons de parole, Communication orale aux Journées d’étude : développement de l’articulation de parole chez l’enfant : du développement typique à la dyspraxie verbale, 23 novembre 2017, Grenoble, France.

TEACHING


  • 2016-2017 : Third year Linguistics (Université Grenoble Alpes) : Language and brain.
  • 2016-2017 : Third year Linguistics (Université Grenoble Alpes) : Voice and speech disorders.
  • 2016-2017 : Ecole supérieure de professorat et de l’éducation : Speech sound disorders and reeducation.
  • 2018 : Second year Speech and Language Pathologist students (Université de Montréal) : Speech Sound Disorders : assessment and intervention

BIO


Positions

  • 2016-present : PhD Student at Université Grenoble-Alpes (France) and Université de Montréal (Québec).
  • 2014-2016 : Speech and language pathologist (Grenoble, France).

Education

  • 2016-2019 : PhD in Cognitive sciences, psychology and neurocognition. Université Grenoble Alpes (France) & PhD. in Biomedical sciences, Université de Montréal (Québec).
  • 2014-2015 : MSc in linguistics, Université Grenoble Alpes (France).
  • 2010-2014 : MSc in Speech and language pathologist, Université de Strasbourg (France).

Languages

  • French : mother tongue
  • English
  • German
  • Russian