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Marie-Line Bosse

Marie-Line Bosse


Professor of Psychology
Team Leader of the Language team of LPNC
Head of Master 2 "Neuropsychologie de l'enfant"


Laboratoire de Psychologie et Neurocognition
CNRS UMR 5105
Université Grenoble Alpes
UFR SHS - Bâtiment BSHM
CS 40700 38058 GRENOBLE Cedex 9
France

Tél. : 04.76.82.56.73

marie-line.bosse@univ-grenoble-alpes.fr

Research interests

  • Reading acquisition
  • Spelling and orthographic acquisition
  • Developmental dyslexia and dysgraphia
  • Visual attention span
  • Copy
  • Early literacy acquisition
  • Education and effective teaching

I study the cognitive mechanisms of the acquisition of a written language. My work aims to :

  • enhance the comprehension of reading and spelling acquisition mechanisms and of specific learning disabilities
  • improve efficiency of the educational methods in this field.

To reach these goals, I essentially use experimental, training and longitudinal studies on children with and without specific learning acquisition impairments.

I am a member of CREALEC

My main collaborators : Sylviane Valdois, Gérard Bailly, Emilie Gerbier, Sébastien Pacton, Michel Fayol, Daniel Zagar, Marie-France Morin, Denis Alamargot, Nathalie Chaves.

Publications (since 2002)

Articles

Gerbier, E., Bailly, G., & Bosse, M-L. (2018). Audio-visual synchronization in reading while listening to texts : Effects on visual behavior and verbal learning. Computer Speech and Language, 47, 74-92. https://doi.org/10.1016/j.csl.2017....

Bosse, M-L., & Zagar, D. (2016). La conscience phonémique en maternelle : Etat des connaissances et Proposition d’évolution des pratiques pédagogiques actuelles. A.N.A.E. (Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant), 139 (27), 573-582.

Bara, F., Morin, M-F., Alamargot, D., & Bosse, M-L. (2016). Learning different allographs through handwriting : the impact on letter knowledge and reading acquisition. Learning and Individual Differences, 45, 88-94.

Bosse, M-L. (2015). Learning to read and spell : how children acquire word orthographic knowledge. Child Development Perspectives, 9(4), 222-226.

Sargiani, R., Maluf, M. R., & Bosse, M-L. (2015). O papel da amplitude visuoatencional e da consciência fonêmica na aprendizagem da leitura (The role of visual attention span and phonemic awareness in learning to read). Psicologia : Reflexão e Crítica, 28 (3), 593-602.

Bosse M-L., Chaves, N., Largy, P., & Valdois S. (2015). Orthographic learning during reading : the role of whole-word visual processing. Journal of Research in Reading, 38, 141-158.

Bosse M-L., Chaves, N., & Valdois, S. (2014). Lexical orthographic acquisition : Is handwriting better than spelling aloud ? Frontiers in Psychology. 5:56. doi : 10.3389/fpsyg.2014.00056

Bosse, M-L., Kandel, S., Prado, C., & Valdois S. (2014). Does visual attention span to eye movements during reading and copying ? International Journal of Behavior Development. Vol 38(1) 81–85.

Totereau, C., Brissaud, C., Reilhac, C., & Bosse, M-L. (2013). L’orthographe grammaticale au collège : une approche sociodifférenciée. A.N.A.E. (Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant)

Tainturier, M.J., Bosse, M.L., Roberts, D.J., Valdois, S., & Rapp, B. (2013). Lexical neighborhood effects in pseudo-word spelling. Frontiers in Psychology. 4:862. doi : 10.3389/fpsyg.2013.00862

Chaves, N., Combes, C., Largy, P., & Bosse, M-L. (2012). La mémorisation de l’orthographe des mots lus en CM2 : Effet du traitement visuel simultané. L’Année Psychologique, 112, 175-196.

Chaves, N., Totereau, C., & Bosse, M-L. (2012). Acquérir l’orthographe lexicale : quand savoir lire ne suffit pas. A.N.A.E. (Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant), 118, 271-279.

Chaves, N., Bosse, M-L., & Largy, P. (2010). Le traitement visuel est-il impliqué dans l’acquisition de l’orthographe lexicale ? ANAE, Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant, 107-108, 133-141.

Bosse M-L., & Valdois S. (2009). Influence of the visual attention span on child reading performance : A cross-sectional study. Journal of Research in Reading, 32 (2), 230-253. (pdf)

Bosse M-L., Tainturier M-J., & Valdois S. (2007). Developmental dyslexia : the visual attention span hypothesis. Cognition, 104(2), 198-230. (pdf)

Bosse M-L., Commandeur, P., & Limbert, L. (2007). La mémorisation de l’orthographe d’un mot lu en fonction du traitement visuel pendant la lecture. Psychologie & Education, 1, 47-58. (pdf)

Bosse M-L. (2005). De la relation entre acquisition de l’orthographe lexicale et traitement visuo-attentionnel chez l’enfant. Rééducation orthophonique, 222, 9-30. (pdf)

Valdois S., Bosse M-L., & Tainturier M-J. (2004). The cognitive deficits responsible for developmental dyslexia : Review of evidence for a visual attentional deficit hypothesis. Dyslexia 10, 339-363.

Bosse M-L. & Valdois S. (2003). Patterns of developmental dyslexia according to a multi-trace memory model of reading. Current Psychology Letters, Special Issue on Language Disorders and Reading Acquisition, 10(1). http://cpl.revues.org/document92.html

Bosse M-L., Valdois S., & Tainturier M-J. (2003). Analogy without priming in early spelling development. Reading and Writing : An Interdisciplinary Journal, 16(7), 693-716. (pdf)

Valdois S., Bosse M-L., Ans B., Carbonnel S., Zorman M., David D., & Pellat J. (2003). Phonological and visual processing deficits can dissociate in developmental dyslexia : evidence from two case studies. Reading and Writing : An Interdisciplinary Journal, 16(6), 541-572. (pdf)

Chapters

Bosse M-L., Valdois, S., & Dompnier, B. (2009). Acquisition du langage écrit et empan visuo-attentionnel : une étude longitudinale. In N. Marec-Breton, A-S. Besse, F. de la Haye, N. Bonneton-Botté, & E. Bonjour (Eds), L’apprentissage de la langue écrite : approche cognitive, Rennes, PUR.

Bosse M-L. & Pacton, S. (2006). Comment l’enfant produit-il l’orthographe des mots ? In P. Dessus & E. Gentaz (Eds), Apprendre et enseigner à l’école, Paris, Dunod. (pdf)

Bosse M-L. (2004). Activités et adaptations pédagogiques pour la prévention et la prise en compte de la dyslexie à l’école. In S. Valdois, P. Colé, & D. David (Eds), Apprentissage de la lecture et dyslexies développementales : de la théorie à la pratique. Marseille, Solal, 233-258. (pdf)

Scientific popularization

I am co-author of COREVA, un tool for the training of visual attention span abilities, ORTHO-Editions http://www.orthoedition.com/evaluat...

I am engaged in the development of better teaching practices for the dyslexic children in French schools. Below, two examples of my publications on this subject, on-line.

Que peut faire un enseignant avec un enfant dyslexique au cycle 3 ? http://www.cndp.fr/bienlire/02-atel...

Dyslexie à l’école et au collège http://sylviecastaing.chez.com/dysb...

Talks (since 2002)

Valdois, S., Reilhac, C., & Bosse, M-L. (2016). Prevalence of phonological, RAN and VA span deficits in 6th grade poor readers. 16th annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Porto, July 13-16.

Bosse, M-L., Roulin, J-L., & Valdois, S. (2016). Visual attention span at kindergarten predicts reading speed at grade 1. 10th BDA International Conference, Oxford, UK, March 10-12.

Gerbier, E., Bailly, G., & Bosse, M-L. (2015). Using karaoke to enhance reading while listening : impact on word memorization and eye movements. SLaTE workshop, Leipzig, Germany, September 4–5.

Bosse, M-L. (2014). First written word processing in kindergarten : evaluation of the educational practice of “offered words”. Conference : Initial Reading : “I read and become a reader”, Prague, 24-25th September.

Chaves, N. & Bosse, M-L. (2014). The lexical orthographic knowledge acquisition for the reading : the role of visual simultaneous processing. Conference : Initial Reading : “I read and become a reader”, Prague, 24-25th September.

Sargiani, R., Maluf, M. R., & Bosse, M-L. (2014). Visual attention span, phonemic awareness and reading performance : evidence from Brazilian children. International Conference of Applied Psychology ICAP, Paris, 8-13th july.

Bosse, M-L., Reilhac, C., & Valdois, S. (2014). Heterogeneous cognitive profiles of 6th grade poor readers. International Conference of Applied Psychology ICAP, Paris, 8-13th july.

Chaves, N., & Bosse M-L. (2013). Implication of whole-word processing in orthographic learning. 6th International Cognitive Load Theory Conference, Toulouse, 26-28 juin.

Chaves, N., & Bosse, M-L. (2013). Le traitement visuel simultané est-il impliqué dans l’apprentissage de l’orthographe lexicale à tous les niveaux scolaires ? Sixième Colloque international du RIPSYDEVE « Actualités de la Psychologie du Développement et de l’Education ». Toulouse, 30-31 mai.

Valdois, S., & Bosse, M-L. (2012). Visual motor & attention aspects of dyslexia. European Conference on Visual Perception. Alghero, (Italy), 2-6 Septembre.

Chaves, N. & Bosse, M-L. (2012). Du décodage à l’expertise, que savons-nous ? Colloque " Les troubles du langage écrit : de l’enfance à l’âge adulte ". Toulouse, 16-17 mars.

Bosse, M-L. (2012). Les facteurs cognitifs impliqués dans l’acquisition de l’orthographe lexicale. 3ème journée scientifique CERTA-Résodys, Marseille, 25 mai.

Bosse, M-L. (2011). L’acquisition des connaissances orthographiques lexicales. Colloque " L’apprentissage de la lecture : convergences, innovations et perspectives ", Gennevilliers, 15-16 décembre.

Bosse, M-L., Chaves, N., Largy, P., & Guinet, E. (2011). Orthographic learning during reading : The role of whole-word visual processing. Colloque ESCOP, San Sebastian, 29 septembre - 2 octobre.

Chaves, N., Bosse, M-L., & Largy, P. (2011). Le traitement visuel simultané est-il un facteur cognitif impliqué dans l’apprentissage de l’orthographe lexicale chez l’adulte ? Congrès national de la SFP, Metz, 6-9 septembre.

Bosse, M-L., & Bernardin, J. (2010). Les difficultés d’apprentissage de la lecture sous le double éclairage de la sociologie et de la psychologie. Journée d’études : Regards croisés sur l’apprentissage de la lecture, Cergy-Pontoise, 2 juin.

Bosse, M-L. (2010). Approche cognitive de l’apprentissage de l’orthographe lexicale. 1ère rencontre du Pôle Grenoble Cognition, Grenoble, 1er juin. (ppt)

Chaves, N., Bosse M-L., & Largy, P. (2010). L’acquisition des connaissances orthographiques lexicales pendant la lecture : le traitement visuel serait-il impliqué ? All European Dyslexia Conference, Brugges (BE), 23-26th April. (pdf)

Chaves, N., Bosse M-L., & Largy, P. (2009). L’acquisition des connaissances orthographiques lexicales : rôle du traitement visuel " mot entier ". Colloque N.E.F. Neurosciences Education Francophonie, Lyon, 24-26 mars.

Bosse M-L., & Chaves, N. (2008). Acquisition des connaissances lexicales orthographiques : le rôle d’un traitement visuo-attentionnel global. Colloque Approches cognitive et développementale de l’apprentissage de la lecture, Angers, 27-28 novembre. (pdf)

Valdois S. & Bosse M-L. (2008). The cognitive bases of learning to read and spell : A longitudinal study. 15th annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Asheville (USA), 12-14th July.

Bosse M-L., & Valdois S. (2008). Orthographic acquisition depends on early visual attention span : a longitudinal study. . 7th BDA International Conference, Harrogate (UK), 27-29th March. (pdf)

Bosse M-L., & Pacton, S. (2007). Apprentissage implicite et orthographe. Conférence Apprentissages et enseignement, IUFM de Grenoble, 31 janvier. (pdf)

Bosse M-L., Valdois S., & Dompnier, B. (2006). Acquisition de l’orthographe lexicale et empan visuo-attentionnel : une étude longitudinale. Colloque international Approche Cognitive de l’Apprentissage de la Langue Ecrite, Rennes, 19-20 Octobre. (pdf)

Bosse M-L., & Valdois S. (2006). Reading acquisition and the visual attention span : a longitudinal study. 13th annual meeting of the SSSR, Vancouver, 6-8th July. (pdf)

Bosse M-L., Valdois S., & Tainturier M-J. (2004). Cognitive deficits related to developmental dyslexia : a French and English group study. 6th BDA Conference, Warwich (UK), 27-30 March.

Bosse M-L., Valdois S., & Tainturier M-J. (2003). Phonological and visual attentional disorders in French and English dyslexic children. Dyslexia Conference, Bangor (UK), 24-27th July.

Bosse M-L., & Valdois S. (2002). Traitements phonologiques et visuels chez l’enfant dyslexique : une étude de groupe. Journée d’hiver de SNLF, Paris, 6 Décembre.

Bosse M-L. (2002). Dyslexie : principes de la prise en compte à l’école et au collège. Université d’automne "les enfants dyslexiques à l’école", Allevard, 28-31 Octobre.

Posters :

Gerbier, E., Bailly, G., & Bosse, M-L. (2015). The effect of audio-visual synchronization in reading while listening to texts : An eye-tracking study. 19th Meetings of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), 17-20th September.

Chaves, N., & Bosse, M-L. (2014). Lexical orthographic knowledge acquisition in adults : the simultaneous visual processing impact. Colloque APPREC, Strasbourg, 3-5 décembre.

Bosse, M-L., & Chaves, N. (2013). The role of handwriting on orthographic acquisition. 4th All-European Dyslexia Conference (EDA), Växjö (Sweden), 20-22th September.

Bosse, M-L., & Chaves, N. (2013). The role of handwriting and of spelling aloud on orthographic acquisition. 18th Meetings of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), Budapest (Hungary), 29 August - 1 September.

Bosse, M-L., Alloix, J., & Chaves, N. (2013). Lexical orthographic acquisition : is handwriting better than spelling aloud ? International Workshop on Reading and Developmental Dyslexia, San Sebastian (Spain), 30-31th may.

Bosse, M-L., Chaves, N., & Valdois, S. (2012). Lexical orthographic self-teaching during reading : effect of simultaneous versus sequential presentation. Montreal (CA), 11-15 july.

Abbes, M. & Bosse, M-L. (2012). L’acquisition de l’orthographe lexicale par la copie : quel est le rôle de la composante grapho-motrice ? Congrès national de la SFP, Montpellier, 3-6 septembre.

Chaves, N., Bosse M-L., & Largy P. (2011). Rôle du traitement visuel dans l’acquisition des connaissances orthographiques lexicales. Colloque " L’apprentissage de la lecture : convergences, innovations et perspectives ", Gennevilliers, 15-16 décembre.

Bosse, M-L, Chaves, N., Largy, P., & Valdois, S. (2009). Lexical orthographic acquisition and whole-word visual processing. Colloque Developmental Dyslexia : Searching the links between Neurocognitive Functions. Roma, 9-10th October. (pdf)

Bosse, M-L. (2007). Acquisition de l’orthographe des mots : impact du traitement visuel. Colloque Lire, Ecrire, Parler à l’école ; Favoriser les apprentissages et prévenir les difficultés, IUFM de Grenoble, 14 Novembre. (pdf)

Bosse M-L. , Limbert, L., & Commandeur-Lacôte, P. (2007). Orthographic learning during self-teaching : the role of simultnaeous visual processing of letters. 14th annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Prague, 12-14th July. (pdf)

Bosse M-L., & Valdois S. (2005). Lecture, phonologie et empan visuo-attentionnel : une étude longitudinale. Congrès national de la SFP, Nancy, 21-23 septembre.

Bosse M-L., & Valdois S. (2004). Reading development is related to both phonological and visual attentional cognitive processes. 6th BDA International Conference, Warwich (UK), 27-30th March.

Valdois S., & Bosse M-L. (2004). Selective visual attentional disorder in developmental dyslexia. The first European Neuropsychology Societies Meeting, Modena, 18-20 April.

Bosse M-L., Marjollet M., & Valdois S. (2003). Lien entre orthographe, métaphonologie et traitement visuo-attentionnel chez l’enfant. Congrès de la SFP, Poitiers, 24-26 septembre.

Bosse M-L., & Valdois S. (2002). Dissociation des processus phonologiques et visuo-attentionnels chez l’enfant dyslexique. Colloque "Développement cognitif et troubles des apprentissages : Evaluer, comprendre, et rééduquer", Strasbourg, 12-13 Décembre.

Bosse M-L., & Valdois S. (2002). Importance des traitements visuo-attentionnels et phonologiques dans la lecture. Troisième journée "Troubles d’apprentissage du langage oral et écrit", Aix en Provence, 15 Novembre.

Main Responsabilities

2016 - ... : Head of the Master 2 "Neuropsychologie de l’Enfant"

mars 2013 - ... : Team leader of the Language team, LPNC et membre du bureau de direction

2013 - 2014 : Team leader of the Teachers in Psychology of the ESPE, Grenoble.

2008 : President of the organization team of the congress : « Troubles du langage écrit chez l’enfant : de la théorie à la pratique » 14-15 mars, Université Toulouse II le Mirail, 700 people.

Teaching and Students direction

Student in PhD :

2008-2012 : Nathalie Chaves. PhD in developmental Psychology, co-directed with Pierre Largy, Université Toulouse 2 le Mirail.

Title : " Rôle du traitement visuel simultané dans l’acquisition des connaissances orthographiques lexicales ".

Nathalie Chaves is today lecturer at the Université Paris Est-Créteil (ESPE), and member of the laboratory CHART (Cognitions humaine et artificielle.

Teaching :

2015-now : Professor in cognitive psychology

2006-2015 : Lecturer in cognitive psychology

2002-2006 : temporary teacher in cognitive psychology

Main contents :

  • Reading and spelling acquisition
  • Developmental dyslexia and others specific learning disabilities
  • Developmental Neuropsychology
  • Methodology

Education

2013 HDR (Habilitation à Diriger des Recherches), Doctoral school EDISCE, Université Joseph Fourier Grenoble I. Jury : C. Brissaud, M. Fayol, A. Magnan, M-F. Morin, S. Valdois.

2004 PhD in Cognitive psychology, Mention très honorable avec les félicitations du jury ; Université Grenoble II, Laboratoire Psychologie et Neuro-Cognition. Jury : M. FAYOL, J.-E. GOMBERT, B. RAPP, M.-J. TAINTURIER, S. VALDOIS (directrice)

1999 Master 2 (DEA) in Experimental psychology, mention très bien, Grenoble II

1997 Master 1 (maitrise) in psychology, mention très bien, Grenoble II

1996 Licence of psychology, mention bien, Grenoble II

1986 Teacher Diploma, Ecole Normale, Grenoble

1983 Baccalauréat série D, mention Bien, Grenoble

Grants

2015 Université Grenoble-Alpes, projet AGIR-POLE. Titre : la compétence orthographique des collégiens : une étude longitudinale 6ème-3ème, facteurs linguistiques, cognitifs et sociaux. Resp. C. Brissaud

2015 Pôle Grenoble Cognition. Titre : Caractériser les pratiques pédagogiques efficaces pour l’enseignement de la lecture /écriture à l’école primaire. Resp. : M. Bianco

2012 - 2015 ANR programme blanc ORTHOLEARN " Apprentissage de l’orthographe lexicale : rôle de l’empan visuo-attentionnel ". Porteur du projet : S. Valdois, Grenoble II.

2013 POLE GRENOBLE C0OGNITION "Des sciences cognitives aux démarches pédagogiques : élaboration et évaluation d’une méthode innovante pour l’apprentissage de la lecture en 1ère année d’école élémentaire." Porteurs du projet : Maryse Bianco & Marie-Line Bosse.

2012 FONDS D’INTERVENTION PôLE SHS-UJF " Acquisition de l’orthographe lexicale et grapho-motricité. ". Porteur du projet : Marie-Line Bosse, Grenoble I

2007 - 2010 ANR jeunes chercheurs " L’apprentissage de l’orthographe : de l’analyse des difficultés à l’évaluation de pratiques". Porteur du projet : Sébastien Pacton, Paris V.

2007 - 2010 ANR programme blanc VASRA "Visual attention span and reading acquisition : a causal relationship". Porteur du projet : S. Valdois, Grenoble II

2001 - 2005 ACI Cognitique " Ecole et sciences cognitives ". Apprentissage de la lecture et dyslexies developpementales ". Porteur du projet S. Valdois, Grenoble II.